VOLTA BLOGI I Linnaelanik eelistab jalgratast, aga linn kohustab arendajaid looma rohkelt parkimiskohti

Põhja-Tallinnas on käimas mitu suurt arendusprojekti, mis toovad linnaossa lähiaastatel juurde tuhandeid uusi elanikke. Praeguseks on aga selge, et tuhanded uued autod linnaosa teedele naljalt ära ei mahu.

Põhja-Tallinnas pole selleks tegelikult vajadust, sest juba täna on linnaosa kõige kiirem ja mugavam transport kas tramm või jalgratas. Miks rajatakse sellest hoolimata siis uute arenduste juurde arvukalt parkimiskohti?

Autostumine ei ole paratamatu

Ühes elanikkonna kasvuga on suurenenud ka autode arv, aga selle asemel, et panustada linnaruumis võrdselt kõikide liikumisviiside arengusse, on Tallinn seni teinud ruumi eelkõige autodele. Pikas perspektiivis see praegustele muredele leevendust ei too, sest mida rohkem ruumi linn teiste liiklejate ja rohealade arvelt autodele loovutab, seda rohkem autosid linna voolab. Uued teed jäävad järjest kasvava autode arvu tõttu taas kitsaks ja linn jõuab ringiga tagasi probleemi alguspunkti.

Linnal tuleb võtta ette aastate jagu tegemata tööd ja arendada välja mugavad ja turvalised rattateed ning tõhustada olemasolevat ühistranspordivõrgustikku. Arendaja omalt poolt saab luua sellist linnaruumi, kus inimestel on kõik eluks vajalik jalgsi 10-15 minuti kaugusel olemas. Kui inimesed saavad kiiremini ja mugavamalt oma käigud tehtud jala või rattaga, väheneb ka autode kasutamine.

Põhja-Tallinn saab uue ilme

Kalamaja südames asuv 15 minuti linna printsiibist inspireeritud Volta kvartal ja selle lähiümbrus saab tulevikus elu- ja töökeskkonnaks u 10 000 inimesele. Voltast kiviviske kaugusel asuv Krulli kvartal kujuneb tehnoloogiasektori mekaks, sealt 10 minuti kaugusele jääb Manufaktuuri kvartal ning Paljassaarde kerkib tulevikus Hundipea arendus, mis hakkab kohalikele avatud mereäärt pidi ühendama Põhja-Tallinna Kopli poolset otsa Volta, Noblessneri ja kesklinnaga. Põhja-Tallinna suured arendusprojektid moodustavad kokku sümbioosi: projektid täiendavad üksteist aga ka linnaosa kui tervikut ning loovad sellise elukeskkonna, kus leiab kõik eluks vajaliku ja küllaga vaheldust.

Põhja-Tallinna suurimad projektid teeb eriliseks asjaolu, et neist enamik on endised ajaloolised tööstusalad ning nullist uute hoonete ehitamise kõrval taastatakse ka olemasolevad arhitektuurilise väärtusega hooned. See vähendab arvestatavalt ehitusega kaasnevat CO2 jalajälge, mis on märkimisväärne olukorras, kus ligi poole Eesti CO2 heitmetest moodustab ehitus- ja kinnisvarasektor.

Arendaja soov panustada keskkonnasõbraliku ja rohelise linnaruumi arengusse kajastub ka Volta kvartalis, kus taastati tänavu enam kui 100 aasta pikkuse ajalooga industriaalstiilis Volta Galerii Loftide hoone, kus toodeti eelmisel sajandil elektrimootoreid ja muid masinaid. Kvartalis on teinegi sajandi vältel säilinud hoone, mis saab samuti tulevikus uue funktsiooni ja hingamise. Volta uusehitised ehk Volta Residentsid on kõik A-energiaklassiga ja nende katustel on päikesepaneelid.

Iga arenduse juurde kohustab linn aga looma kindla arvu parkimiskohti, mis ei ole sageli kooskõlas tegeliku nõudluse ja arendaja ka huvidega.

Iga uus elanik ei taha autoga sõita

Hiljuti meedias kõlanud viited sellele, et Põhja-Tallinna uusarendustesse ostavad kodu inimesed, kes eelistavadki sõita autodega, lükkab arendaja ümber. Senine kogemus näitab, et Endoveri Põhja-Tallinna kliendid nii palju parkimisruumi ei vaja ega kasuta. Ometi nõuab linn arendajatelt detailplaneeringutes teatud arvu parkimiskohti.

Endoveri sõnul suurendab mahukate parklate ja parkimismajade ehitamine asjatult keskkonnajalajälge, mille vähendamisse on arendaja kõvasti panustanud. Keskkonnajalajälg peaks aga olema kõikide poolte südameasi. Lisaks tähendab see seda, et klientidel tuleb loodud parkimiskohad välja osta, sõltumata sellest, kas neid vaja on või mitte.

Samuti ei pea paika arusaam, et jalgrattaga sõidab see, kes endale autot lubada ei saa. Põhja-Tallinnasse on koondunud elama ja töötama tulevikku suunatud mõtteviisiga inimesed, kellel on auto soetamiseks ja üleval pidamiseks ressursid olemas, kuid eelistavad enamasti ühistransporti või jalgratast väärtushinnangute tõttu.

Volta kvartalis viiakse kogu kohustuslik parkimine maa alla ja linnaruum ning kvartalisse rajatavad tänavad on mõeldud eelkõige jalakäijatele ja ratturitele ning vastavad teed on rajatud laiad ja ruumikad.

Põhja-Tallinnas saab autota hakkama küll

Kõik eeldused selleks, et Põhja-Tallinnas liigeldaks peamiselt ühistranspordi, rattaga või jalgsi, on täna juba olemas. Kalamajast ja Volta kvartalist on kesklinna nii lühike distants, et seda pole kesklinnas kalli parkimise ja ummikute najal mõtet autoga läbida. Volta kvartalist saab mööda Kalaranna teed kesklinna rattaga 10 minutiga. Tramm sõidab Balti jaamast kesklinna 5 minutiga ning juba sel suvel valmib Vana-Kalamaja tänava projekt, mis loob eelkõige jalakäijatele mõeldud elava otsetänava vanalinna ning sealt edasi kesklinna.

Põhja-Tallinnas saaks lisaks trammidele ja bussidele luua ka rongiühenduse Kopli, Ülemiste ja Lasnamäe vahel, mis oleks oluliselt kiirem kui trammid ja bussid.

Lisaks on Põhja-Tallinn arenemas kõrgema asustustihedusega linnaosaks, mis toob sinna ka vajalikke teenuseid ja taristu, mis omakorda vähendab vajadust linnaosast üldse tihti välja liikuda.

Volta kvartali arengul saad silma peal hoida Volta kodulehel.

Endover on 25-aastase tegutsemiskogemusega Eesti kinnisvaraarendaja, mis loob väärtust linnaruumi ning rajab terviklikke elu- ja ärikeskkondasid. Väärtustes ajalugu, investeerides tulevikku.