INTERVJUU | Kunstikoguja Kaupo Karelson ja kuraator Lilian Hiob tõid Voltasse näituse “Femisfäär”, mis esitab väljakutse ühiskondlikele ootustele

Volta Galerii Loftide enam kui sajandi vanuse tööstushoone erilistes ruumides on esmakordselt avatud Kaupo Karelsoni isiklikul kollektsioonil põhinev näitus “Femisfäär” kaasaegsete naiskunstnike teostest. Lilian Hiobi kureeritud näitus pakub külastajatele nii klassikalist maalikunsti kui ka skulptuure ja videoinstallatsioone.

Uurisime Kaupolt ja Lilianilt lähemalt, kuidas sündis näituse idee ja milles peitub näituse motiiviks oleva female gaze’i võlu.

Inspiratsiooniks naised

Huvi kunsti vastu tärkas Kaupol oma ema tuules. “Minu jõudmine kunsti kogumiseni ei olnud sugugi juhuslik, sest minu emal on Tartus kunstigalerii, millega ta alustas juba üle 25 aasta tagasi,” räägib Kaupo. Kui Kaupo ema salongis võib näha peamiselt pallaslaste teoseid ja klassikalist kunsti, siis Kaupo ise keskendub oma kogus noortele kunstnikele.

Idee “Femisfääriks” sündis aga koostöös kuraator Lilian Hiobiga. “Üle poole minu kunstikogust moodustavad naiskunstnike teosed, aga praegune näitus Voltas on tervenisti Liliani nägemus, millesse mina kogujana eriti ei sekkunudki,” räägib Kaupo.

Lilian sattus Kaupo kollektsiooni kureerima Anders Härmi kaudu, kes ülesande näitus kokku panna talle pärandas. “See oli kindlasti väljakutsuv, sest tavaliselt mõtleb kuraator kontseptsiooni algusest lõpuni ise välja, aga siin oli mulle valim juba ette antud,” räägib Lilian. “Minu ülesanne oli Kaupo kogust valitud naiskunstnike teosed mõtestada ja valikut kontekstualiseerida.”

Female vs male gaze

Teoste valik lähtus kaasaegsest võtmest ja Liliani enda ideoloogilisest lähtepunktist. “Kaupo kollektsiooni ja näitusele valitud teoste läbivaks motiiviks on naise keha, vastandudes klassikalisele kunstile iseloomuliku male gaze formaadiga, milles meeskunstnikud kujutavad naisi passiivsete ihaldusobjektidena,” räägib Lilian.

Näitusele valis Lilian naiskunstnike loodud teosed, mis kujutavad naise keha naisautorite enda pilgu läbi. Kaasaegses kunstis on female gaze olulisel kohal, võimaldades naiskunstnikel väljendada loominguga oma sisemaailma ning naiste kogemust tänapäeva ühiskonnas. Kujutatud kehadel säilib subjektsus, autonoomia ning enesemääratlusõigus. “Näituse teostes kajastuvad ka sotsiaalpoliitilised küsimused, pop-kultuur ning sotsiaalsete standardite küsitavus,” märgib Lilian. “Naise keha kujutamine on palju enamat kui lihtsalt ilu, ihaldus ning nooruse ja jumalanna kultus.”

Kaupo enda üheks lemmikuks on Cloe Jancise videoteos koos installatsiooniga “Sobituv ihu”. Teos vaatab seda, millised ootused seatakse naise kehale ning milline see peaks välja nägema.

Lilian toob välja, et “Femisfääri” jaoks soetati ka üks päris uus teos. “Mulle meeldib, et Kaupo on olnud koostööpartnerina hästi avatud ka minu veidike provokatiivsematele ideedele,” räägib Lilian. “Pakkusin näituse ja ka Kaupo kogu täiendamiseks soetada juurde üks Sarah Nõmme teos “Stringere”, mis kõneleb samuti naistele kehtivatest sotsiaalsetest standarditest ning neile vastu hakkamisest.”

Näitus on märgilise tähtsusega, arvestades, et kunstiturul valitseb endiselt sooline ebavõrdsus. Maineka Burns Halperini kunstituru aruande hinnangul tõusis naiskunstnike teoste hind 2022. aastal 29 protsenti kiiremini kui meeskunstnike teoste väärtus, ometi moodustab globaalsel kunstiturul naisautorite teoste müükide osakaal vaid 3 protsenti. Muuseumiostudest moodustavad naiskunstnike teosed vaid 11 protsenti.

Teadlikult ei ole Kaupo kunsti kogumise käigus naiskunstnikke teoseid eelistanud, aga suurem osa tema kogust moodustavad siiski just naiste teosed. “54 protsenti minu kogust moodustab naiskunstnike looming,” kinnitab Kaupo.

Volta ruumid võimaldavad erinevaid formaate

Kaupo kogusse kuuluvad ka mõned väga suured teosed, mis dikteerisid galerii-ruumide valikut. “Marta Strastka ja Laura Põllu teoste näitamiseks oli meil vaja suuremat pinda,” meenutab Kaupo ruumide valimist. Sobivat galeriid otsiti üle Eesti, kuid juhuse tahtel jõuti lõpuks välja Põhja-Tallinnas asuvasse Volta kvartalisse. “Mul on väga hea meel, et Endoverile meie idee meeldis,” sõnab Kaupo.

Liliani sõnul oli Volta “Femisfääriks” väga hea leid just tänu suurte ja valgusküllaste ruumide tõttu. “Kaupo kollektsiooni kuuluvad teosed nõudsid küllaltki ambitsioonikat ruumi ja Volta osutus täpselt selleks, mida vaja,” räägib Lilian.

Elu liigub Tallinnas üha rohkem Põhja-Tallinnasse, mis on võtmas täiesti uut ilmet. “Hämmastav, kuidas hakkab iseenda linnas tunduma, et oled välismaal,” arutleb Kaupo. “Esimene selline transformatisoon oli Rotermanni kvartal, siis Noblessner ja nüüd Volta.”

Kvartali vibe ja olemus meenutab Liliani sõnul Skandinaavia maid. “Selline tunne, et oled sattunud kuskile välismaale,” nõustub Lilian. “Sinna on kujunenud täiesti uus elu ja hingamine.”

Inspiratsiooniks tulevastele kunstikogujatele

Kaupo kollektsioon ja Voltas avatud näitus on Liliani sõnul ideaalne näide hästi läbi mõeldud ja mõtestatud kogust, millel on oma narratiiv ja fookus. Samas leidub piisavalt avatust ka uutele ideedele. “See näitus peaks kindlasti julgustama inimesi kunstikogumisega alustama,” arvab Lilian. “Sellest pole midagi, kui teos ei mahu koju diivani kohale, sest kunsti kogumine on palju suurem ja laiem teema. Erakogujana saab edukalt koguda ka väga massiivseid maale, videoteoseid ja skulptuure.”

Näituse üks eesmärk on Kaupo sõnul sütitada ka teistes kunsti kogumise idee. “Olge julged ja ärge kartke küsida nõu, arutada ideid galeristide ja kuraatoritega ning tehke algust oma isikliku kunsti kollektsiooniga,” soovitab Kaupo. “Minu koostöö Lilianiga andis mulle kindlust ja teadmist, et minu kunstikogu on väärtuslik.”

Tule Voltasse “Femisfääri”  kuraatortuurile

Aeg: 10. aprill kell 16.00

Registreerumine:

Näitus ootab külastajaid kuni 21. aprillini kolmapäevast pühapäevani, kell 12–18 aadressil Uus-Volta 9/1.