VOLTA BLOGI I Volta kvartali visiooni kujunemine
Volta elu- ja ärikvartali disainis jääb silma nii newyorgilikke kui Põhjamaade linnaruumile iseloomulikke elemente, aga inspiratsiooni vana ja uue kombineerimiseks leiab ka mujalt. Arhitekt ja linnaplaneerija Juhan Kangilaski tõi maailmast kolm huvitavat näidet, millel leidub Volta kvartali projektiga põnevaid sarnasusi.
Eeskuju küll, aga ikkagi omamoodi
Häid näiteid uue ja vana kombineerimisest leiab maailmas mitmeid ning sageli on olemasolevatest projektidest lahenduste otsimisel palju abi. “On paar-kolm projekti, mida kasutame tihti n-ö lähtepunktina, mis aitab leida tasakaalu erinevate arhitektuurikeelte ja ruumiliste karakterite vahel,” rääkis Kangilaski.
Sealjuures tuleb muidugi jälgida, et ei tekiks liigset sarnasust või korduseid ning kvartalil säiliks see päris oma x-faktor, mis seda muu maailma näidete seas ja linnaruumis esile tooks. “Kõige olulisem on asukoha lugu ja bränd, mis muudavad koha unikaalseks,” kinnitas Kangilaski. “Volta puhul on selleks ajalugu, mis annab kvartalile iseloomu ja identiteedi, millega saavad inimesed suhestuda.”
Post-industriaalne imedemaa Taanis
Nordhavn on Kopenhaageni Öresundi väina kõrval asuv endine 19. sajandil loodud kaubasadam, millest on nüüdseks saanud linna üks kõige innovaatilisem elu-, äri- ja meelelahutuskeskkond. Nordhavn on ühtlasi üks Skandinaavia mahukamaid arendusprojekte, millele lõi uue visiooni ja tähenduse arhitektuuribüroo Cobe. Projekt valmib kõigi eelduste kohaselt 2050. aastaks, kuid on juba tänaseks rahvusvaheliselt tuntud kui linna kõige põnevam piirkond.
Sarnaselt Voltaga, sai ka Nordhavni oma identiteedi ja brändi ajaloost, mis on lähtepunktiks kogu kvartali arendamisel. Hea näide uue ja vana kombineerimisest on endise sadamakraana sisse ehitatud mini-spaa ja hotell, mis on üks Nordhavni tuntuimaid ja omanäolisemaid objekte. Arendustöö käigus ehitatakse terviklikku piirkonda mitu erineva fookusega keskust, kus elab ja töötab tulevikus ligi 40 000 inimest.
Teine oluline sarnasus Volta kvartaliga on kopenhaagenlik jalakäijate, ratturite ja ühistranspordi prioritiseerimine ehk jätkusuutlik ja keskkonnasõbralik linnaplaneerimine. Nordhavni eri linnakute, aga ka ülejäänud linnaosade vahel saab liigelda kiirelt ja mugavalt just ratta või bussiga, mitte autoga.
Kolmas oluline sarnasus on rõhk rohelusele, mida võib leida läbivalt kogu kvartalist – Nordhavnisse on kavandatud palju väikseid parke, rohesoppe ja erinevaid vaba aja veetmise kohti igale vanusegrupile.