Aasta lõpp on alati hetk kokkuvõteteks ja pilguks tulevikku. Endoveri jaoks märgib see aga ka uut algust – ettevõtte juhtimise on üle võtnud Roul Tutt, kelle visioon ulatub üksikute arendusprojektide raamidest kaugemale. Tema eesmärk on viia ellu Endoveri pikaajaline strateegia viisil, mis loob kestvat väärtust nii koduostjatele kui investoritele, kujundab terviklikult linnaruumi ning jätab selge jälje Tallinna arengusse.
Endover on olnud üks Põhja-Tallinna taaselustamise teerajajaid ning Volta kvartalist koos ümbritsevate aladega on kujunemas uue näoga lähikesklinn. Rouli sõnul peitub Endoveri tugevus julguses mõelda suurelt, kaotamata silmist detaile, mis määravad inimeste igapäevase elukvaliteedi.
Roul, alustasid Endoveri tegevjuhina septembris, plaaniga viia ettevõtte areng järgmisele tasemele. Täna on detsember. Kuidas on Sinu esimene periood läinud?
Esimesed kuud on olnud väga intensiivsed. See on olnud eelkõige ettevõtte tundmaõppimise aeg – mitte niivõrd kinnisvaraturu, vaid just Endoveri enda mõistmise periood. Olen kohtunud võtmeisikute ja tiimidega, tutvunud arendusportfelliga, analüüsinud hinnastust ja konkurentsiolukorda ning püüdnud saada selge pildi, millistel tugisammastel me praegu seisame.
Paralleelselt olen vaadanud ka ettepoole – milliseid samme peame astuma, et jõuda järgmisele kasvutasemele, seada endale julgemad ambitsioonid ja luua uusi konkurentsieeliseid. Eesmärk ei ole pelgalt muutustega sammu pidada, vaid neist teadlikult ees olla ja vaadata alati tulevikku. See eeldab sisulisi otsuseid ja läbimõeldud muudatusi, mis loovad tugeva vundamendi edasiseks arenguks. Just seda saabki pidada minu esimeseks õppe- ja mõtestamisperioodiks.
Minu pikemaajaline eesmärk – ja südamesoov – on viia Endover regiooni professionaalsemaks, innovaatilisemaks ja võimekamaks kinnisvaraarendajaks. Endover on juba täna väga tuntud ja 25 aastaga tugeva brändi üles ehitanud ning tõestanud end võimeka arendusettevõttena, kuid nüüd on hetk astuda järgmine samm – ja siin tuleb märgata võimalusi – nii turul, rahvusvaheliselt kui ka ettevõtte sees.
Selleks on vaja kolme asja. Esiteks selget juhtimisraamistikku, millele kogu tööprotsessid toetuvad. Teiseks eristuvat arhitektuurset ning funktsionaalset käekirja, mis on Endoveri nähtavust seni kasvatanud ja eristab meid ka edaspidi. Ja kolmandaks tugevat finants- ja müügivõimekust.
Need kolm suunda on aluseks arenguhüppele, kuid see ei juhtu üleöö. Organisatsiooni suuna muutmine eeldab hoovõttu, ettevalmistust ja läbimõeldud samme. Nagu spordiski – kui sportlane on seni hüpanud neli meetrit, ei saa eeldada, et kolme kuuga jõuab ta kuue meetrini. Suur areng nõuab aega, süsteemsust ja järjepidevat tööd.
Kas oli midagi, mis Sind Endoverisse tulles kõige rohkem üllatas – olgu see inimeste, projektide või ettevõtte kultuuri poolelt?
Endover ei olnud mulle enne tulekut päris tundmatu – olin ettevõtte käekirja ja projektidega juba varasemalt kursis. Kuid üks asi on vaadata seda kõike kõrvalt, hoopis teine on näha, mis toimub kardinate taga ja kuidas kogu masinavärk tegelikult töötab.
Kõige positiivsem üllatus on olnud meeskond. Tegemist on väga kompetentsete inimestega, kuid veelgi olulisem on see, et paljudel on siiras soov luua midagi ilusat, head ja püsivat, pidades silmas just lõppklienti. Seda on ausalt öeldes olnud ilus vaadata. Minu arvates peaks igal arendajal olema arusaam, et me ei ehita lihtsalt maju, vaid kodusid. Ja kodu on palju enamat kui neli seina ja vannituba – see on pere, turvatunne, soojus ja elu ise. Seal armutakse, seal kasvavad lapsed, seal elatakse ja jagatakse olulisi hetki.
Kui suudad luua keskkonna, mis on nii hubane kui ka funktsionaalselt hästi läbimõeldud, siis on sellel väga sügav tähendus. Just see missioonitunne, millega Endoveri inimesed ühist eesmärki ajavad, on olnud minu jaoks kõige muljetavaldavam.
Loomulikult on iga ettevõte ka kasumile orienteeritud – see ei saa ega tohi olla pelgalt idealistlik. Projekti tasuvus peab alati olema fookuses. Endoveri tugevus seisneb aga selles, et need kaks poolt suudetakse omavahel siduda: luua lahendusi, mis on ettevõtte jaoks mõistlikud ja jätkusuutlikud, ning samal ajal pakkuda inimestele päriselt väärtust loovaid kodusid. Selles mõttes ei olnud see ehk klassikaline üllatus, pigem positiivne kinnitus sellele, mida Endover enda puhul juba esindab.
Mis toimub igapäevaselt tegevjuhi peas?
Tegevjuhi peas toimub korraga väga palju. Eriti siis, kui tuled organisatsiooni väljastpoolt – esmalt on vaja sellesse sisse elada. Väljast tulijana on sul samas ka eelis: puudub ajalooline „nii on alati tehtud“ mõtteviis. See võimaldab selgemini näha, kus protsessid toimivad hästi ja kus oleks vaja midagi muuta, parandada või täiendada.
Samas ei saa ükski tegevjuht hakata kohe rapsima. Esiteks pole see lihtsalt mõistlik ja teiseks ei ole keegi esimesest päevast nii tark, et täpselt teaks, mida kohe teha. Seepärast on algus alati õppimise, analüüsi ja sisseelamise periood. Just sel ajal hakkavad peas mõtted keerlema, seosed tekkima ja tasapisi kujuneb välja visioon. Seejärel hakkad seda visiooni justkui tagurpidi lahti harutama – mida on vaja selleks, et sinna samm-sammult jõuda.
See on pikk protsess. Vahel on mõtteid nii palju, et uni võib kaduda, kuid samal ajal tuleb hoida ka tasakaalu. Visioon ei sünni hetkega, vaid ajas. Lisaks tuleb arvestada, et inimesed ei ole loomupäraselt muutustele alati avatud – sageli tekib kohe küsimus „miks?“. Seetõttu ei tohi kiirustada ega suruda, vaid muutusi tuleb ellu viia peenetundeliselt, nii et organisatsioon jõuaks nendega mõttega kaasa tulla ja harjuda suunaga, kuhu liigutakse.
Ja lõpuks – see ei ole ainult tegevjuhi või omaniku peas toimuv protsess. Ükskõik kui palju visioone võib ühel inimesel olla, nende elluviimine on alati meeskonnatöö. Visioon peab olema jagatud, mõistetud ja ühiselt kantud. Just siin peitubki tegelik erinevus ja tugevus.
Endoveri meeskond on aastaid olnud stabiilne ja kokkuhoidev. Kuidas hoiad seda tugevust, tuues samal ajal ettevõttesse uusi oskusi ning tagades, et kõik osakonnad liiguvad ühtse eesmärgi poole?
Endoveri selgroog on ühtehoidev meeskond – ja selgroog on iga organisatsiooni jaoks elutähtis. Minu eesmärk on, et see süda ja põhiolemus jääksid samaks. Küsimus ei ole muutmises või lõhkumises, vaid selles, kuidas sellele vundamendile juurde anda tugevust ja võimekust.
Selleks tuleb kaardistada valdkonnad, kus täiendavate ekspertide kaasamine looks kõige suurema lisaväärtuse. Arenguhüpe ei sünni lihtsalt soovist „rohkem hüpata“ – nagu treeninguski, on vaja teadlikku ettevalmistust ja õigeid tööriistu. Kui meeskonna tuum on tugev ja ühtne, saab sellele sihipäraselt lisada uusi oskusi, olgu see finantside, analüüsi, müügi, arenduse või tehnoloogilise innovatsiooni vallas.
Samas on Endover Eesti mõistes väga kompaktne meeskond ning ressursse kasutatakse juba täna efektiivselt. Seetõttu on tasakaal ülioluline – areng ei saa toimuda ilma lisajõudu toomata, kuid sama oluline on teha seda läbimõeldult. Meeskond kasvab ja täieneb, kuid mitte hüppeliselt.
Et kõik osakonnad liiguksid ühes suunas, peab ühtne visioon olema teadlikult loodud. See toimib ainult siis, kui iga roll mõistab oma vastutust kogu väärtusahelas ja teab, kuidas tema töö ühisesse eesmärki panustab. See eeldab kokkuleppeid, selget juhtimisraamistikku ning protsesse ja süsteeme, mis seda toetavad. Kui see alus on paigas – ja Endoveri baas on selleks väga hea –, saabki visioon hakata päriselt ellu sündima.